Khamis, September 23, 2010

MuSiBaH DaN MasALaH

Musibah & Masalah yg menimpa kebelakangan nie betul2 menguji kekuatan mental, fizikal dan rohani, Walaupun aku hanya tempias dari musibah & masalah yg menimpa, tapi aku tetap terasa bahangnya..
Tuhan tu maha kaya lagi maha mengetahui. Mungkin ini hanya sekelumit kuman saja dugaan dari-NYA, Sebagai hamba-NYA, kuat atau tidak kita terpaksa tempuhinya...
Walaupun aku hanya rasa tempiasnya, sebagai kawan, keluarga, anak dan manusia biasa aku tetap simpati dengan aper yg berlaku, kadang2 rasa hasat dengki dan dendam yg dulu rasa cam terbalas & berbaloi, tapi dengki & dendam tak kan bawa kemana2..Mungkin sebagai manusia kita alpa & lalai dengan perintah-NYA sebelum ini..
Musibah & masalah yg berlaku semua berpunca dari diri kita sendiri...Baik atau buruk kita yg dpt menilaikannye..Pada aku tak de gunanya tuk kita menyalahkan org lain, tak de masalah yg tak de jln penyelesaiannya..tapi itu semua terpulang pada kita tuk selesaikan dgn cara yg baik atau sebaliknye..
Mungkin ini balasan dari-NYA atas kesilapan & kesalahan kita yg selama ini terlepas pandang..Kadang2 kita terlalu ingat yg diri serta keluarga kita adalah yg terbaik dari org lain..Kita sering memandang serong terhadap org lain..Hakikatnya...hanya Tuhan yg maha mengetahui..
Semua ini menjadi pengajaran tuk diri dan generasi aku akan datang...
Yang baik datang dari-NYA...
Yang buruk datang dari kita...
Ingat2kan & selamat beramal..
:)